Tips voor portretfotografie

Aanbevolen camera instellingen voor portretfotografie?

Tips voor portretfotografie? Het maken van foto’s van mensen kan een hele uitdaging zijn voor een hobby fotograaf. Iedereen geniet van het zien van goede portretfoto’s, of het nu gaat om familie, vrienden of gewoon een interessant gezicht. En als fotograaf vinden we het ook leuk om snel een afbeelding te kunnen maken, daarom haten we het wanneer er iets misgaat met de foto of met onze camera-instellingen. Met dat in gedachten, volgen hier enkele technische tips om u te helpen de kwaliteit van je portretfotografie te verbeteren en de best mogelijke camera-instellingen te gebruiken.

Klik hieronder voor een GRATIS video en e-book van de Complete Online Cursus Digitale Fotografie!

Tips voor portretfotografie?

We hebben vijf (of meer) zintuigen, maar degene die we het meest gebruiken, is het zicht. Dit betekent dat de ogen op een foto scherp moeten zijn, ongeacht hoeveel mensen erin zitten. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat de ogen van uw onderwerp scherp zijn.

Om te beginnen, gebruik ik graag een enkel punt autofocus. Je wilt een enkel punt gebruiken en focussen op het dichtstbijzijnde oog. Vergrendel de focus en stel zo nodig opnieuw samen om een ​​aangename compositie te krijgen voordat je gaat fotograferen.

Controleer na het maken van enkele foto’s de scherpte van de ogen. Je kan de scherpte niet controleren door de standaardafbeelding op het LCD-scherm. Gebruik de zoomfunctie op het scherm om de ogen te controleren. Maak opnieuw foto’s als de ogen niet scherp zijn. Je moet een beetje spelen met je scherpstelling en misschien de handleiding lezen om te begrijpen hoe je je camera kunt gebruiken. Het diepere probleem kan liggen in de camera-instellingen, die mogelijk niet optimaal zijn voor portretfotografie.

Tips voor portretfotografie

Sluitertijd voor portretfotografie

Hoogstwaarschijnlijk zal je de sluitertijd moeten verhogen om een ​​deel van de beweging van je onderwerp tegen te gaan. Aarzel niet om verschillende technieken uit te proberen. Vooral als de ogen niet scherp zijn in je portretfoto, gebruik dan een snellere sluitertijd (ervan uitgaande dat je de focus al goed hebt aangepast). Je hebt bijvoorbeeld een korte sluitertijd nodig om een ​​kind te fotograferen, omdat ze constant meer bewegen dan volwassenen.  Snellere sluitertijden helpen bij het tegengaan van beweging.

Vertrouw niet op de technische kenmerken van een camera zoals optische beeldstabilisatie om dit tegen te gaan. Stabilisatie kan veel helpen bij het verminderen van schudden met je handen, maar het helpt niets om onscherpte in je onderwerp te voorkomen. Dit wil niet zeggen dat je beeldstabilisatie moet uitschakelen, maar dat deze functie alleen niet genoeg is om scherpe portretfoto’s te garanderen.

Een tip voor het maken van buitenportretten

Tips voor portretfotografie

Om de best mogelijke portretfoto’s buitenshuis te krijgen wil je vaak een heel ondiepe scherptediepte met een onscherpe achtergrond (in tegenstelling tot studioportretfotografie, waar dat minder zorgwekkend is). Hoe vang je een dunne scherptediepte, ook bekend als een ondiep focuseffect?

Het simpele antwoord is dat je een groot diafragma zou moeten gebruiken. Als je net begint met fotograferen en niet weet waar je moet beginnen, kan je overwegen je camera in de portretmodus in te stellen op de modusknop, die dit voor je doet. (Concreet gebruikt het een breder diafragma en een kortere sluitertijd, waardoor je minder kans hebt op wazige foto’s en een hogere kans op een zachte, dromerige achtergrond.)

Groepsfotografie Camera-instellingen

Het kan een enorme uitdaging zijn om een ​​groep te fotograferen. Waar moet je op focussen? Voor creatieve doeleinden kan het helpen om de groep zelf te vormen, dus voorkom dat ze zichzelf naast elkaar plaatsen, ongeacht hun keuze. Mensen laten over het algemeen ook wat ruimte tussen hen over, dus zorg dat ze echt tegen elkaar aanstaan. Zorg ervoor dat de mensen achterin hun hoofd tussen de mensen vooraan duwen.

En nu is het tijd om de 50 mm-lens te gebruiken, daar is de lens voor gemaakt. Tenzij je genoeg oefeningen hebt gedaan om de scherptediepte van je systeem volledig te begrijpen, kun je beginnen met focussen op het dichtstbijzijnde oog van de dichtstbijzijnde persoon in de groep en beginnen met een diafragma van f/8.

Zorg ervoor dat je de juiste sluitersnelheid kiest, waarvoor je mogelijk de ISO moet verhogen als de standaard sluitertijd ongewenste onscherpte veroorzaakt.

Wat nodig voor portretfotografie

Wat nodig voor portretfotografie?

Wat heb je allemaal nodig als je aan portret fotografie wilt doen? Dit ligt natuurlijk ook weer aan wat je wilt gaan fotograferen, wil je close ups maken, van één persoon of meerdere personen. Om je goed voor te bereiden heb ik hieronder een mooi lijstje gemaakt met wat je allemaal nodig hebt. (technisch)

  • Thuis je fotostudio inrichten: Voor één persoon of groepen. Als je een beetje ruimte hebt op bijv. zolder dan kan je een leuke studio inrichten Je hebt dan een statief nodig, een goede spiegelreflex camera met een 50mm lens, een achtergrond en verlichting. Als je al een camera met lens hebt dan kan je hier kijken voor de verlichting en achtergrond.  Je kan voor € 1000,- al een hele mooie studio hebben.
  • Kies voor product fotografie dan kan je kiezen voor een complete studio box. Ook een 50mm lens is prima voor product fotografie.
  • Voor bruiloften of buiten portretten. Wil je gaan beginnen met het fotograferen van bruiloften of andere feesten, dan ik het verstandig een backup camera mee te nemen voor als er iets fout gaat, neem ook een extra sd kaartje mee en een extra accu. Het nadeel van dit werk is dat het voor je klanten een speciale gelegenheid is die maar één keer gebeurd. (als het goed is.) Dus als het fout gaat is dat voor je klanten een ramp. Verder heb je niks nodig voor verlichting als je overdag fotografeert. Dit werk is wel erg leuk om te doen als hobby fotograaf, je leert een hoop en verdient ook nog een leuk centje.
  • Newborn, ook erg leuk om te doen. Foto’s maken van net geboren baby’s, Dit kan je op de locatie doen of lekker in je eigen studio. Vaak willen je klanten leuke accessoires die de foto een stuk leuker maken. Hier moet je wel creatief in zijn. (of op internet goed rondkijken bij andere fotografen.) Een taart laten eten met de handen als ze één is ook erg leuk om te fotograferen. (Cake Smash fotoshoot) Hiervoor heb je een camera nodig met snellere sluitertijd omdat het de kinderen snel bewegen.

Lees hier welke lenzen het beste zijn voor portret fotografie. 

4 snelle tips voor portret fotografie

1. Hou het eenvoudig
Hoe complexer je scène is, hoe onwaarschijnlijker het is om een ​​foto te maken die de X-factor is. Houd je achtergronden (en voorgronden) overzichtelijk, werk met natuurlijk licht waar je kunt, als je kunstlicht moet gebruiken, houd het dan eenvoudig en gebruik zo min mogelijk lichten.

2. Goede voorbereiding is het halve werk
Wees zo voorbereid mogelijk voordat je onderwerp arriveert. Als je in een studio fotografeert, moet je je verlichting klaar hebben staan ​​en de camera instellen en klaar voor gebruik. Als je op locatie fotografeert, weet je waar je wilt fotograferen. Houd de instellingen van je camera bij de hand en doe zelfs een paar testopnames voordat je onderwerp arriveert. Op deze manier laat je ze niet wachten en kan je direct beginnen.

3. Schiet in het licht
Een goede vriend van mij was een groot fan van achtergrondverlichting, met name bij buitenopnames. Hij vertelde hoe dit extra aandacht, diepte en soms kleur gaf aan een afbeelding. Zonnekappen zijn een must als je dit buiten doet in heldere omgevingen daarnaast heb je ook een invulflits nodig.

4. Schiet ietsjes onder de Eyeline van uw onderwerp
Een ding dat opviel aan die vriend van me was dat hij tijdens het evenement altijd een beetje op zijn knieën leek te buigen. Hij was niet zo lang, dus ik vroeg ernaar. Hij vertelde me dat hij vond dat fotograferen van iets (en slechts een klein beetje) onder de ogen van een persoon iets was waarvan hij vond dat het voor de meeste mensen behoorlijk vleiend was. Hij gebruikte dit zowel bij opnamen waarbij een onderwerp stond. Daarnaast adviseerde hij ook voor verlichting iets onder in plaats van boven een onderwerp.

Opmerking: mijn persoonlijke voorkeur is altijd geweest om van iets boven de oog lijn van het onderwerp te schieten (hoewel ik denk dat elke situatie zich leent voor verschillende benaderingen).

 

Heb je zelf tips voor portretfotografie? Onderaan deze pagina kan je reageren. Je kan hier ook gewoon reageren op dit artikel met een vraag of een opmerking. 

Lees hier alle blog berichten

Klik hieronder voor een GRATIS video en e-book van de Complete Online Cursus Digitale Fotografie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *