Hoe foto maken met wazige achtergrond?

Hoe foto maken met wazige achtergrond? Tegenwoordig zie je het veel, een mooie portret foto met een wazig achtergrond. Of een Macrofoto van bijv. een insect met ook weer een wazig achtergrond. Maar hoe doe je dit eigenlijk.

Op deze pagina zal ik je dit allemaal uitleggen.

Hoe maak je een foto met een wazige achtergrond?

Bokeh is een van de meest populaire onderdelen in de fotografie. De reden waarom het zo populair is, is omdat bokeh foto’s aantrekkelijk maakt, en ons dwingt om onze aandacht te richten op een bepaald deel van de afbeelding. Het woord komt uit Japan, wat letterlijk vertaald onscherpte betekent.

Kortom, bokeh is de kwaliteit van onscherpe of “wazige” delen van het beeld dat wordt weergegeven door een cameralens, het is NIET de onscherpte zelf of de hoeveelheid onscherpte op de voorgrond of de achtergrond van een onderwerp. De vervaging die je zo vaak ziet in de fotografie die een onderwerp van de achtergrond scheidt, is het gevolg van een ondiepe “scherptediepte” en wordt over het algemeen eenvoudigweg “achtergrondonscherpte” genoemd. De kwaliteit en het gevoel van de achtergrond / voorgrond waas en gereflecteerde lichtpunten is echter wat fotografen bokeh noemen. Nog in de war?

Bekijk de afbeelding hieronder:

Hoe foto maken met wazige achtergrond

Goede en slechte bokeh

Vergeet niet dat bokeh wordt weergegeven door de lens, niet door de camera. Verschillende lenzen maken bokeh anders door unieke optische ontwerpen. Over het algemeen leveren portret- en telelenzen met grote maximale diafragma’s een mooier ogend bokeh op dan goedkopere zoomlenzen voor consumenten. De Nikon 85 mm f/1.4D-lens produceert bijvoorbeeld uitzonderlijk mooie bokeh, terwijl de Nikon 18-135 mm f/3.5-5.6G DX-lens slechte bokeh produceert met dezelfde brandpuntsafstand en diafragma – allemaal vanwege verschillen in optische ontwerpen van beide lenzen. Nogmaals, ik heb het niet alleen over de achtergrondonscherpte, alle lenzen kunnen onscherpe foto’s produceren, maar niet alle lenzen kunnen een prachtige bokeh maken.

Hoe foto maken met wazige achtergrond

Dus hoe krijg je een goede bokeh of wazig achtergrond in je afbeeldingen? Zoals ik hierboven heb aangegeven hangt bokeh af van het type lens dat je gebruikt.  Hoe weet je of je lens goede bokeh foto’s maakt? Probeer dit eens: focus op een voorwerp van heel dichtbij (zo dicht als de lens toelaat, waarbij het voorwerp scherp blijft) en zorg ervoor dat er zich ten minste 5 – 6 meter erachter geen voorwerpen bevinden. Zorg ervoor dat je zicht op hetzelfde niveau bevindt als het object zelf, zodat je er niet op neerkijkt. Probeer een kleurrijke achtergrond te vinden, bij voorkeur met wat licht erop. Een kerstboom is een perfecte achtergrond voor een bokehtest.

Zodra je een goed voorwerp met een geschikte achtergrond vindt stelt je je camera in op de modus Diafragma prioriteit en stel je de  diafragma in op het laagste aantal. Op de meeste consumentzoomlenzen is het laagste diafragma meestal f/3,5, terwijl dit op prime en professionele zoomlenzen tussen f/1.2 en f/2.8 kan liggen. Zodra het diafragma op de laagste waarde is ingesteld maak je een foto van je voorwerp en bekijk je op het LCD-scherm aan de achterkant van je camera. Het voorwerp moet scherp zijn, terwijl de achtergrond wazig is. Als je een goede lens hebt moet de bokeh zacht en pluizig zijn en er voor het oog aangenaam eruit zien, zoals in het onderstaande voorbeeld. De ronde reflecties moeten rond en zacht zijn, zonder harde randen.

bokeh fotografie

Welke lenzen maken een geweldige bokeh?

Er zijn veel lenzen die geweldige foto’s maken met bokeh. De meeste snelle prime lenzen, zoals Nikon 85 mm f/1.4G of Canon 85 mm f/1.2 II USM, maken een uitzonderlijk mooi ogend bokeh. De goedkopere versie van dezelfde lens Nikon 85 mm f/1.8G en Canon 85 mm f/1.8 USM maken ook prachtige bokeh foto’s. Er zijn te veel lenzen om op te noemen, dus ik raad aan meer onderzoek te doen naar verschillende lenzen op basis van je fotografische behoeften.

Laat je resultaten zien, hieronder kan je reageren en je foto’s laten zien. Ben erg benieuwd!!! 

Lees ook mijn andere blog berichten.