Wat is diafragma bij fotografie?

Als je net begint met fotografie kom je al gauw de termen diafragma, sluitertijd, witbalans, filters etc. tegen. Op deze pagina ga ik je zo goed mogelijk uitleggen wat diafragma betekent.

Wat is diafragma bij fotografie? Diafragma is de licht opening van je lens op je spiegelreflex camera. Door de opening bepaal hoeveel licht er op je sensor van je camera valt. De diafragma werkt een beetje het zelfde als je pupil van je ogen. Je pupil zorgt ervoor dat er niet te veel licht bij je binnen komt. Als je op een zomerse buiten gaat staan wordt je pupil kleiner waardoor er dus minder licht binnen komt. Dit is dus precies hetzelfde als het diafragma.  De maat of grootte van het diafragma wordt weergegeven met getallen.

Diafragma getallen.

Als je een groot diafragma hebt heb je een grote opening maar is het getal laag. bijv. F/1.4
Als je een klein diafragma hebt heb je een kleine opening maar is het getal dus hoog. bijv. F/32

Als je op je display van je camera kijkt zal je waarschijnlijk deze getallen al zien. Hieronder een voorbeeld van diafragma met getallen.

Wat is diafragma bij fotografie

Het is een beetje de omgekeerde wereld want een grote diafragma heeft een laag getal en een kleine diafragma heeft een laag getal. Dus onthouden:

  • Grote diafragma = Klein getal.
  • Kleine diafragma = hoog getal.

Scherptediepte diafragma.

Diafragma is belangrijk voor de scherptediepte van een foto. Scherpte diepte is de diepte in de foto die scherp is. Ik zal je even uitleggen waarom diafragma nu belangrijk is. Een grote diafragma (dus laag getal) geeft weinig scherptediepte en kleine diafragma (dus hoog getal) geeft veel scherpte diepte. Even een voorbeeld. Je maakt een foto met een grote diafragma dan zal je zien dat je alles op de voorgrond super scherp is maar de achtergrond wazig. Met een kleine diafragma is dit niet, de voorgrond is scherp maar ook de achtergrond. Zie hieronder een goed voorbeeld.

diafragma van groot naar klein
Diafragma van groot naar klein. (dus van klein getal naar groot getal.)

Wat je mooier vind moet je natuurlijk zelf weten en zelf goed bekijken. Ik vind een scherpe achtergrond soms erg slordig staan maar dit ligt natuurlijk aan de foto die je wilt maken. Als je wilt dat de voorgrond goed opvalt net als de eerste foto bovenaan dan is dit natuurlijk weer een mooie foto.

Ik ben gek op het fotograferen van dieren, vaak doe ik dit met een groot diafragma. Dit doe ik omdat de achtergrond dan wazig is maar het dier goed scherp. Maar dit is misschien ook een kwestie van smaak en natuurlijk wat voor achtergrond je hebt.

Dus….

Een grote diafragma zorgt voor weinig scherptediepte en een kleine diafragma zorgt weer een veel scherptediepte. 

Ik hoop dat je nu een beetje begrijpt wat diafragma precies is. Download hieronder het gratis ebook en bekijk ook de video.

Video over diafragma.

Ik kwam op Youtube een goede video tegen over wat is diafragma bij fotografie, bekijk deze ook eens.

Lees ook mijn andere blog berichten met verschillende leuke tips.

Lees ook alles over de sluitertijd

Wil je reageren, of heb je gewoon een vraag/opmerking. Dan kan je onderaan reageren.