Tips voor insecten fotograferen – Hoe je coole insecten kunt fotograferen

Vind je insecten fascinerend? Of misschien een beetje eng? Insecten kunnen veel dingen zijn, en het zijn er veel! Vanuit het perspectief van een fotograaf bieden ze talloze mogelijkheden om te leren over fotografie, je uitrusting en de beestjes zelf. In dit artikel hoop ik wat van mijn liefde voor deze beestjes en een aantal tips over insecten fotograferen te delen om je te inspireren en te genieten.

Waarom zou ik in vredesnaam insecten fotograferen?

Insecten zijn de meest diverse en talrijke dieren op onze planeet. Hoewel dit voor iedereen misschien niet het meest fantastische feit ter wereld is, is het een zegen voor mensen die graag insecten fotograferen.

Klik hieronder voor een GRATIS video en e-book van de Complete Online Cursus Digitale Fotografie!

Zoals ik zal proberen aan te tonen, zijn het niet alleen onverbeterlijke insectenjagers die kunnen profiteren van deze overvloed. Iedereen die van fotografie geniet of wil leren, die op zoek is naar inspiratie in de natuur, of die graag een verhaal vertelt met zijn fotografie, heeft geluk.

Tips voor insectenfotografie

Insecten zijn overal

Iedereen kan insecten fotograferen. Ze zijn niet alleen gemakkelijk te vinden, ze zijn ook ongelooflijk divers qua uiterlijk, gedrag en leefomgeving. Je hoeft nooit ver te zoeken om iets interessants te vinden om te fotograferen.

Insecten bieden een geweldige kans voor verschillende soorten fotografie, van wetenschappelijke documentatie tot abstracte kunst. Dus als je nooit genoeg hebt aan fotografie ideeën, zijn insecten een geweldige manier om er weer in te komen.

Fotograferen kan hele nieuwe werelden onthullen: je kunt onverwachte schoonheid vinden in de patronen van een sprinkhaan en nieuwe perspectieven in de activiteiten van een mierenkolonie.

Naast het feit dat het een zeer gevarieerde groep dieren is, hebben insecten ook veel afwisseling in hun individuele leven. Pluizige, kleurrijke rupsen veranderen in prachtige vlinders; mollige larven veranderen in formidabele kevers; buitenaardse onderwaternimfen veranderen in zoemende libellen.

De mogelijkheden voor de enthousiaste fotograaf zijn vrijwel eindeloos. Dus ben je klaar om het uit te proberen? Alles wat je nodig hebt is je camera, enige tijd en een grote bak geduld.

Hoe insecten te fotograferen

Ik ga me specifiek richten op insecten fotograferen. Er zijn veel geweldige artikelen over macro fotografie in het algemeen en andere relevante aspecten van fotografie, zoals natuurlijke belichting versus flitsfotografie, goede instellingen om te weten voor macro- en natuurfotografie.

Eerst moet je ze vinden

De eerste stap is het vinden van de insecten. Als je blij bent met zomaar een insect, is dit heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar naar buiten te gaan en een tijdje te wachten, sommige insecten komen zelfs naar je toe!

Het is een goed idee om wat tijd te besteden aan het nadenken over wanneer en waar je foto’s wilt maken. Zowel locatie als timing hebben niet alleen invloed op de kwaliteit van het licht, maar ook op de soorten insecten die je waarschijnlijk zult vinden.

Wat betreft timing, is een goede algemene regel om insecten te fotograferen als het is en de zon nog niet schijnt, omdat de kou insecten langzaam maakt. Dit kan vroeg in de ochtend of rond zonsondergang zijn, in de lente of herfst of op een bewolkte dag.

De lichtomstandigheden zijn op dit moment misschien niet optimaal, maar dit is wanneer je op pad wilt gaan als je niet wilt dat je onderwerp wegvliegt of meteen wegrent. Natuurlijk, alleen fotograferen van insecten als het buiten koud is, betekent dat je normale delen van hun leven mist, zoals vluchten, paren, voeden en bestuiven.

wesp fotograferen

De locatie hangt sterk af van wat je wilt fotograferen. Je kunt veel verschillende insecten in een tuin, veld of bos vinden, maar als je op iets specifieks hoopt, moet je meer te weten komen over dat insect en zijn gedrag.

Vergeet niet om ook na te denken over de achtergrond en hoe deze eruit zal zien op de foto!

Als je echt enthousiast bent over insecten fotograferen dan zijn er veel methodes waarmee je kunt experimenteren.

De eenvoudigste manier om nachtelijke insecten zoals motten te fotograferen, is bijvoorbeeld om een ​​buitenlicht op te zetten, naast een witte of lichtgrijze muur of plaat. Doe het licht aan in de avond voordat je naar bed gaat en word rond 2 of 3 uur wakker om alle leuke wezens die zijn verschenen te zien. Vergeet niet om dit niet te vaak te doen, zodat je ze niet te veel stoort.

Je kunt ook insecten vangen met een net, ze in een glazen pot doen en ze daar fotograferen, of ze zelfs een tijdje in de koelkast zetten om ze te vertragen. Ik adviseer alleen om dit te doen als je weet wat je doet en je voelt dat het het fotograferen waard is.

De insecten zouden waarschijnlijk liever ergens anders zijn dan je koelkast. Vergeet niet om ze daarna vrij te laten!

 

camera apparatuur voor insecten fotograferen

Camera apparatuur

Welke camera-apparatuur nodig is, hangt af van wat voor soort foto’s je wilt maken. Insectenfotografie kan zeker op dure manieren met dure hulpmiddelen worden gedaan, maar dat hoeft niet..

Omdat insecten over het algemeen klein zijn, is het handig om een ​​goede macro lens of iets vergelijkbaars te hebben. Maar je kan ook een geweldige start maken zonder speciale apparatuur. Sommige insecten zijn behoorlijk groot en insectenfoto’s hoeven niet altijd close-ups te zijn!

Waarop je moet focussen

Dus je hebt de tijd en locatie gekozen, je onderwerp gevonden en je hebt alles wat je nodig hebt. Het enige dat overblijft is om de foto daadwerkelijk te maken.

Ongeacht het soort foto dat u wilt, een portret, een actiefoto, iets abstracts, er zijn een paar dingen die je over insecten moet weten voordat je ze fotografeert.

Het gedrag en de zintuigen van insecten zijn net zo variabel als de insecten zelf. Sommigen van hen kunnen je opvallen voordat je ze ziet en vluchten. Sommigen merken misschien niet dat je bestaat, anderen kunnen agressief worden als je je op een bepaalde manier gedraagt.

Sommige insecten zien veel nauwkeuriger dan wij, terwijl sommigen nauwelijks zien. Sommige ruiken met hun antenne en sommige hebben oren op hun knieën.

Ze zijn net zo vreemd voor ons als wij voor hen, daarom heb je veel geduld nodig, enige kennis van wat je fotografeert en natuurlijk open geest.

Het hangt natuurlijk af van wat voor soort foto je wilt, maar een paar dingen die meestal goed zijn om in gedachten te houden zijn:

  • Gebruik een korte sluitertijd als u een scherpe foto wilt – insecten kunnen erg snel zijn en bewegen veel.
  • Streef naar een klein diafragma (groot f-getal) als je wilt dat er meer dan alleen een klein deel van het insect in focus is.
  • Als je tijdens de vlucht een insect fotografeert, probeer dan handmatig scherp te stellen.
  • Focus op de ogen, zoals bij elk ander dier. Misschien vind je jezelf betoverd!

insecten fotograferen

Conclusie

Insecten fotograferen is zo’n breed onderwerp dat ik veel van in dit artikel moest achterlaten, maar ik hoop dat deze basis inleiding je enkele tips heeft gegeven.

Wat denk je van insecten? Heb je ze ooit gefotografeerd? Deel gerust je beste of meest interessante insectenfoto’s en je tips in de onderstaande opmerkingen. 

Klik hier voor nog meer blog berichten en tips.

Klik hieronder voor een GRATIS video en e-book van de Complete Online Cursus Digitale Fotografie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *