11 tips voor beginnende fotografen?

Als beginnende fotograaf zijn dit enkele van de ideeën die me hebben geholpen om door te gaan. Daarnaast heb ik veel geleerd van foto’s maken met de handleiding ernaast die je bij je camera krijgt. Ook heb ik een online cursus gedaan die zeker de moeite waard is voor een beginnende fotograaf.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze onderstaande tips, het heeft mij in ieder geval geholpen.

11 tips voor beginnende fotografen?

1. Doe niet meteen gek en koop niet gelijk  duur apparatuur.
Het is heel goed mogelijk om heel mooie foto’s te maken met een goedkope DSRL camera. Hoe meer foto’s je maakt, hoe meer je weet over wat voor soort camera je kunt nemen als het tijd is om te upgraden. Bekijk hier de top 5 spiegelreflex camera’s voor een beginnende fotograaf. 

2. Overweeg een statief.
Aan de andere kant is een goedkoop statief de moeite waard om te kopen, vooral als je trillende handen hebt zoals de mijne. Toen ik een statief kreeg, schoot mijn tevredenheid over mijn foto’s omhoog. Gebruik voor nog meer stabiliteit de timer functie van je camera met een statief.

3. Neem je camera altijd mee.
Mooie foto momenten komen vaak wanneer je het het minst verwacht. Als je je apparatuur relatief eenvoudig kunt houden met slechts een kleine cameratas en een statief kan je misschien profiteren van enkele van die onverwachte mogelijkheden. Of, als je telefoon een camera heeft, gebruik je deze om “notities” te maken over scènes waar je graag naar terugkeert met je gewone camera.

4. Maak een lijst met opnamen die je graag wilt maken.
Voor die tijd kun je je camera niet rond dragen, een kleine laptop bijhouden om plekken op te schrijven waar je graag terug wilt komen om te fotograferen. Zorg dat je belangrijke details opmerkt, zoals de verlichting, zodat je op hetzelfde tijdstip van de dag of bij mooi weer kunt terugkeren. Als je geen notebook wilt dragen, stuur jezelf dan een e-mail met je mobiele telefoon.

5. Bekijk geen alledaagse onderwerpen voor fotografie.
Je ziet misschien niets interessants in je woonkamer of je achtertuin om te fotograferen, maar probeer met frisse ogen naar de vertrouwde omgeving te kijken. Misschien vang je een interessante truc van het licht of vind je onverwachte wilde bloemen in je tuin. Vaak maakt een eenvoudig onderwerp de beste opname.

6. Geniet van het leerproces.
Het beste deel van het hebben van een hobby als fotografie is nooit genoeg dingen te leren. Inspiratie is overal om je heen. Bekijk alles met de ogen van een fotograaf en je ziet kansen die je nog nooit eerder hebt opgemerkt.

7. Maak gebruik van de gratis bronnen om te leren.
Blader eens door Flickr of Google gewoon.

8. Experimenteer met de instellingen van je camera.
Het punt en het schieten kunnen flexibeler en krachtiger zijn dan je denkt. Lees de handleiding voor hulp bij het ontcijferen van al die kleine symbolen. Terwijl je verder gaat, probeer je onderwerpen met meerdere instellingen te fotograferen om te ontdekken welke effecten je leuk vindt. Wanneer je je foto’s op een computer bekijkt, kunt u de EXIF-gegevens controleren (meestal in de eigenschappen van het bestand) om de door jou gebruikte instellingen te zien.

9. Leer de basisregels.
De hoeveelheid informatie over online fotografie kan overweldigend zijn. Begin met een paar artikelen over compositie. Sta open voor wat meer ervaren fotografen te zeggen hebben over techniek. Je moet de regels kennen voordat je ze kunt verbreken.

10. Maak regelmatig foto’s.
Probeer elke dag iets te fotograferen. Als je dat niet kunt, zorg er dan voor dat je de tijd neemt om regelmatig te oefenen, zodat je niet vergeet wat je hebt geleerd. Een uitstekende manier om jezelf te motiveren is door de wekelijkse opdrachten uit te voeren.

11. Wees niet bang om te experimenteren.
Als je een digitale camera gebruikt, zijn de kosten van fouten gratis. Je zou kunnen eindigen met iets dat je leuk vindt. Je zult zeker veel leren tijdens dit proces.

Tot zover deze 11 tips voor beginnende fotografen, leuk dat je het gelezen hebt. Hieronder kan je reageren en zelfs je foto’s uploaden. 

Oh ja lees ook mijn review over de online cursus “digitale fotografie