6 belangrijke architectuurfotografie tips voor beginners!

Architectuurfotografie tips? Architectuur biedt een groot voordeel ten opzichte van andere gebieden van fotografie omdat je onderwerp op één plek blijft. Het is daarom gemakkelijker om een ​​onderwerp te vinden en het zal er de volgende keer dat je er bent nog steeds zijn. Maar dit betekent niet dat het fotograferen van gebouwen eenvoudig is.

Om opvallende architectuurfotografie vast te leggen, is hard werken en veel oefenen vereist.

architectuurfotografie tips

Hier zijn enkele tips om je te helpen architectuurfoto’s te maken die opvallen:

6 belangrijke architectuurfotografie tips voor beginners!

1) Nachtverlichting

Je kunt je eigen interessante afbeeldingen van architectuur maken door ’s nachts een stad te fotograferen.

Fotograferen van architectuur in de nacht in tegenstelling tot overdag kan een beeld transformeren met de verscheidenheid aan licht die een uniek perspectief biedt. Hoewel zonlicht gedurende de dag schaduwen en interessante lichtinvallen kan bieden, kan je ’s nachts helpen om een ​​beeld stralender te maken met uitbarstingen van gebouwen en straatlantaarns die een levendig kleurenpalet uit de lucht weergeven.

Een manier om in het oog springende beelden te krijgen, is om te gaan fotograferen in de schemering, wanneer de lucht wat licht is maar langzaam donkerder wordt. Op dit tijdstip van de dag (blauw uur), balanceert de rijke blauwe tint mooi de lichten op het gebouw.

architectuur fotografie
Je zal merken dat het het beste is om een ​​statief te gebruiken bij het vallen van de avond vanwege de lage lichtniveaus. Ik raad je aan verschillende belichtingen te proberen, de beste instellingen te vinden en te experimenteren met je compositie.

2) De uitstraling van de postkaart

Heb je je ooit afgevraagd hoe je dat wow-factorbeeld moet opnemen? Om iets nieuws en anders te maken, moet je rekening houden met je gezichtspunt en het gebouw dat je fotografeert.

Vaak is het beste gezichtspunt dat wachtrijen van toeristen, straatnaamborden of andere lelijke elementen onthult.

Dit fotogenieke vooruitzicht van een kerk op een heuveltop werd gedeeltelijk verdoezeld door struiken en bomen, dus ik vond een positie die het gebouw liet zien. Een breder liggend (horizontaal) shot paste beter bij dit onderwerp dan een portret (verticaal) -formaat en creëert een postkaart.

Het kan heel lonend zijn als je een geweldig beeld straks met trots aan je muur zou hangen.

Licht is een andere factor waarmee rekening moet worden gehouden bij het streven om je allerbeste architectuur foto’s te maken. Overweeg het samenspel van licht en eventuele interessante patronen die naar voren komen.

fotografie architectuur

3) Abstracte overzichten

Veel voorbeeldfoto’s van moderne architectuur bieden een visuele traktatie met massieve vormen en energiestromen. Maar hoe vang je de kwaliteiten die inherent zijn aan een gebouw in één beeld?

Soms is het onmogelijk om een ​​gebouw in zijn geheel te fotograferen, ofwel omdat je niet ver genoeg kunt staan ​​zonder een obstakel of als je in een drukke straat staat. Ga in plaats daarvan dichter bij het gebouw staan ​​en leg enkele details vast.

Je kunt ook op een groot hoek instelling fotograferen om abstracte beelden vast te leggen die een gevoel van ruimte bieden of omhoog schieten naar de bovenstructuur van het gebouw.

fotografie tips voor beginners architectuur

4) Iconische stadsoriëntatiepunten

Wanneer we belangrijke architecturale oriëntatiepunten fotograferen, hebben we de neiging ze op een bepaalde manier te fotograferen die eerder is gefotografeerd. Er is niets mis met het vastleggen van dit vertrouwde en algemene beeld. Sterker nog, ik moedig je aan om een ​​iconisch monument op deze manier te fotograferen omdat er vaak een beperkt aantal ononderbroken uitzichten zijn.

Het is ook een goede gewoonte om te proberen een ander beeld van het pictogram te vinden, misschien door andere gebouwen of onderwerpen te fotograferen.

5) Wereldoriëntatiepunten

De wereld is een enorme plek met een spectaculaire overvloed aan fotogenieke wereldwijde monumenten. De Taj Mahal in Agra, India is een prachtig architectonisch voorbeeld dat adembenemend mooi is in elk licht. Wanneer je een wereldoriëntatiepunt zoals de Taj Mahal vastlegt, raad ik je aan de grootste beeldformaatinstellingen van je camera en de optimale beeldkwaliteit te selecteren om ervoor te zorgen dat de mooiste foto’s worden gemaakt.

Als je kunt, fotografeer het oriëntatiepunt op verschillende tijdstippen van de dag. Het veranderende licht kan worden gebruikt om interessante composities te ontwikkelen. Maak foto’s op klaarlichte dag om levendige kleuren, sterke schaduwen en wolken vast te leggen en maak vervolgens een meer sfeervol beeld door bij zonsondergang op het oriëntatiepunt te fotograferen. Lees hier ook alles over reis fotografie.

Taj Mahal architectuur fotograferen

6) Bruggen

Bruggen over de hele wereld zijn de spil van het dagelijks leven en vervoer. Of het nu oud of nieuw, hangend of vrijdragende en van steen of metalen constructie zijn, ze zijn super om te fotograferen.

Als je afbeeldingen met impact wilt maken, moet je overwegen wat je wilt fotograferen. Het fotograferen van een brug of een stad toont meer context en afstand tijdens het fotograferen. Een intrinsiek deel van de structuur zoals liggers en kabelweergaven definieert de details van de brug.

Een ander aspect dat moet worden beschouwd, is het leven dat de brug uitstraalt, zoals de stroom voetgangers en voertuigen. Je kunt voet- en autoverkeer vastleggen met de bruggen om meer gevoel te geven aan de constructie en locatie.

Conclusie

Onthoud deze architectuurfotografie tips wanneer je de volgende keer architectuurfotografie gaat maken en je zult binnenkort foto’s maken waar je trots op kunt zijn.

Deel je tips en foto’s in de opmerkingen hieronder.

Lees hier alle blog berichten en tips.