Macro fotografie voor beginners?

Macro fotografie voor beginners? Veel hobby fotografen willen tegenwoordig weten hoe ze macro foto’s kunnen maken, dankzij een groeiend aantal prachtige afbeeldingen online van kleine planten, dieren en insecten. Macrofotografie is niet altijd makkelijk, vooral als je een beginner bent, maar als het lukt ben je ontzettend trots op die ene foto.

Met de juiste vaardigheden en materialen kun je zelfs in je eigen achtertuin geweldige foto’s maken. Om macro fotografie te leren zou je moeten beginnen met het lezen van de tips en technieken op deze pagina.

Macro fotografie voor beginners?

Wat is macro fotografie?

Macrofotografie is closeup fotografie van kleine onderwerpen, zoals dingen als insecten en bloemen. Je kunt macro foto’s maken in je eigen studio of gewoon buiten.

Officieel hoor je misschien dat macrofotografie alleen gebeurt als je foto’s maakt van kleine onderwerpen met een vergroting van “levensgrootheid” of meer. Ik zal je in het kort meer vertellen over de betekenis van vergroting en levensgroot, maar het betekent dit dat je foto’s moet maken waarbij je onderwerp even groot is als je camerasensor of kleiner en het kader dus vult. (Dus, als je camerasensor een 2,5 centimeter breed is, zou je iets van 2,5 cm of kleiner moeten fotograferen.)

Introductie van Macro fotografie voor beginners.

Hoe maak je macrofoto’s? Dit zijn de belangrijkste stappen:

  • Begrijp de begrippen van macrofotografie.
  • Kies de juiste camera en lensapparatuur.
  • Krijg voldoende scherptediepte.
  • Kies camera- en flitsinstellingen voor een goed verlichte foto.
  • Concentreer je op het belangrijkste deel van je onderwerp dat je fotografeert.
  • Leer het gedrag van verschillende insecten.
  • Stel dit samen en maak een foto.

Sommige hiervan zijn moeilijker te doen dan je zou denken, zoals voldoende scherptediepte krijgen en je richten op het belangrijkste deel van je onderwerp dat je fotografeert. De tips op deze pagina geven je echter een idee waar je moet beginnen.

Alles wat je moet weten over macrofotografie

Wat is vergroting?

Bij macro fotografie is het belangrijk om te weten hoe groot of klein je onderwerp op je camerasensor wordt weergegeven. Als je dit getal vergelijkt met de grootte van je onderwerp in de echte wereld, krijg je een waarde die bekend staat als je vergroting.

Wanneer die verhouding eenvoudig één-op-één is, wordt van je onderwerp gezegd dat de vergroting levensgroot is. Als je bijvoorbeeld iets fotografeert van één centimeter, en exact één centimeter op uw camerasensor wordt geprojecteerd, heeft deze de ware grootte (ongeacht de grootte van uw camerasensor).

Typische sensoren in DSLR’s en spiegelloze camera’s variëren van ongeveer 17 millimeter tot 36 millimeter breed. Een voorwerp van 1 cm is dus behoorlijk groot en neemt een aanzienlijk deel van je foto in beslag. Als je uiteindelijk een grote afdruk maakt, zal dat kleine object enorm lijken, mogelijk billboard-formaat!

Om het wat makkelijker te begrijpen en te vergelijken, gebruiken macrofotografen een feitelijke verhouding in plaats van altijd levensgrootheid of halve levensduur te zeggen. De levensgrootheid is in het bijzonder vergroting 1:1. De halfwaardetijd is vergroting 1:2. Als je ongeveer een tiende van de levensgrootheid bereikt, doe je waarschijnlijk niet meer aan close-up of macrofotografie.

macro fotografie voor beginners
NIKON D7000 + 105mm f/2.8 

Wat is werkafstand?

De werkafstand is eenvoudig: het is de afstand tussen de voorkant van je lens en het dichtstbijzijnde voorwerp. Als je werkafstand te klein is, kan je voorwerp schrikken of het licht blokkeren omdat je te dichtbij bent. Normaal gebruik je een afstand van vijftien centimeter.

De werkafstand van een lens is het kleinst bij een vergroting van 1:1, omdat je natuurlijk zo dicht mogelijk bij je voorwerp moet zijn om super mooie foto’s te maken. Ook hebben lenzen met een langere brandpuntsafstand meer werkafstand dan lenzen met een meer gemiddelde brandpuntsafstand. De Nikon 200mm f/4 en de Canon 180mm f/3.5 zijn bijvoorbeeld twee voorbeelden van macrofotografie lenzen met grote werkafstanden.

Het is altijd het beste om te zoeken naar een lens met de grootst mogelijke werkafstand. Macro-lenzen met een langere brandpuntsafstand, zoals 180 mm of 200 mm zijn over het algemeen duurder. Als je prijs en werkafstand in evenwicht wilt houden, overweeg dan een lens in het bereik van 100 mm tot 150 mm.

Beste camera’s voor Macro fotografie voor beginners

Voor macrofotografie kunnen zowel DSLR’s als spiegelloze camera’s heel goed werken. De sleutel is om een ​​camera te kiezen waarmee je een goede macro lens kunt gebruiken, en in het ideale geval een camera met zo min mogelijk vertraging tussen het zien van je onderwerp, het indrukken van de ontspanknop en het laten opnemen van de foto. Traditioneel waren dit beide gebieden waar DSLR’s een voordeel hadden, vanwege achterblijvende elektronische zoekers en minder native macro lenzen op spiegelloze camera’s.

Spiegelloze camera’s hebben vaak ook andere voordelen die je misschien wel handig vindt, zoals piekbelichting (een overlay die laat zien op welke delen van het onderwerp scherpgesteld is handig voor macrofotografie met handmatige scherpstelling).

Mijn voorkeur is dus een spiegelreflex camera en een lens speciaal voor Marco fotografie zoals de Nikon 200mm f/4 en de Canon 180mm f/3.5

Scherptediepte voor close ups

Voor niet macrofotografie zal je onderwerp niet bijzonder dichtbij je camera zijn, misschien 5 of 6 meter, of zelfs zo ver weg als de horizon. Op deze afstanden zal een normaal diafragma van f/8 of f/11 meestal een scherp beeld weergeven van voor naar achter.

Macrofotografie is anders. Wanneer je close up foto’s maakt, krijg je natuurlijk een heel kleine scherptediepte, zelfs bij kleine diafragma waarden. Bij een vergroting van 1:1 kan je scherptediepte zo dun zijn dat je niet het hoofd en de voeten van een vlieg beide tegelijk scherp kunt maken, ook al zijn ze slechts millimeter van elkaar verwijderd!

De dunne scherptediepte is gerelateerd aan een andere uitdaging van macrofotografie: je hebt niet veel licht. Waarom niet? Er zijn vier belangrijke redenen waarom je met heel weinig licht in macrofotografie zult moeten werken:

  1. Je camera zelf blokkeert meestal wat natuurlijk licht.
  2. Je flitser kan niet in de juiste hoek zoeken om je onderwerp te belichten.
  3. Openingen zoals f/11, f/16 of kleiner zijn nodig om voldoende scherptediepte te krijgen, maar ze verminderen het licht.
  4. Je moet een zeer korte sluitertijd hebben om wazige bewegingen van de camera te verminderen, waardoor de afbeelding donkerder wordt.

Met al deze problemen samen kunnen je close up foto’s er uitzien alsof je midden op de dag met je lensdop op foto’s hebt gemaakt. Dus, hoe breng je de scherptediepte in evenwicht met het vastleggen van voldoende licht? Er zijn een paar manieren…

Methode 1: Open je diafragma

Je kunt ervoor kiezen om te leven met een dunne scherptediepte voor je macro fotografie tot het punt waarop je niet in staat zult zijn om een ​​hele mieren kop er tegelijkertijd scherp uit te laten zien. Als dat goed voor je lijkt, open je het diafragma van je lens zo breed mogelijk (of slechts een klein beetje naar beneden iets van f/2.8 tot f/5.6), en je bent klaar om macrofoto’s te maken.

macro fotografie

Methode 2: Gebruik een flitser

De volgende methode (en degene die ik het meest gebruik) is om het diafragma op een kleine waarde te zetten. Met klein bedoel ik f/16 of f/22. Het voordeel van zo’n klein diafragma is dat het gemakkelijker is om je onderwerp scherp in beeld te krijgen, hoewel het nog steeds moeilijk is.

Een flits is verplicht met deze methode, omdat je een enorme hoeveelheid licht verliest. Bovendien begint diffractie een merkbaar effect te hebben op de scherpte van je foto’s. Toch is het belangrijk om in gedachten te houden dat een f/22 beeld met diffractie veel scherper lijkt dan een f/4 beeld zonder enige scherptediepte.

Methode 3: Een reeks macrofoto’s

Een andere methode is focus stapelen. Het gaat om het nemen van je foto’s op meer gematigde diafragma’s, met een lagere diffractie maar een ondiepe scherptediepte (meestal f/8 of f/11).

Om deze kleine scherptediepte tegen te gaan maak je verschillende foto’s op verschillende focusafstanden en combineer je de beste delen van elke foto in de nabewerking. Je kunt bijvoorbeeld een foto nemen waarbij het hoofd van een insect in focus is, één waarbij de vleugels scherp zijn en een derde waarbij de achterpoten scherp zijn. Vervolgens kan je deze van voren naar achteren samenvoegen tot een scherpe insecten foto.

Methode 4: Kantel het focusveld

De laatste manier om de scherptediepte te vergroten, is door een speciaal type macro fotografie lens te kopen: een tilt shift lens. Met deze lenzen kan je de scherptediepte langs je onderwerp laten kantelen. Je kan bijvoorbeeld mogelijk tegelijkertijd scherpstellen op het hoofd en de vleugels van een insect, ook al zijn beide verschillende afstanden tot de lens. Potentieel kun je een heel insect scherp krijgen in een enkele foto met veel redelijker diafragma openingen dan normaal. Deze lenzen zijn ook erg duur….

Laat je foto’s zien

Ga lekker aan de slag met je camera, hoe meer je oefent hoe beter je je camera gaat begrijpen. Maar is ben erg benieuwd, upload onderaan deze pagina je gemaakte foto’s.

Bekijk ook deze video met 7 handige fotografie hacks.