6 tips om de perfecte sluitertijd te kiezen!

6 tips om de perfecte sluitertijd te kiezen! Sluitertijd is een van de belangrijkste instellingen om te weten als fotograaf. Het wordt niet fundamenteler dan dit. Concreet gezegd, de sluitertijd is de tijdsduur dat je camerasensor aan licht wordt blootgesteld. Hoe eenvoudig dit ook klinkt, de sluitersnelheid heeft een enorme invloed op hoe je afbeeldingen worden weergegeven.

In dit artikel behandel ik zeven van de belangrijkste tips om de sluitertijd te begrijpen en de best mogelijke instellingen voor uw foto’s te kiezen.

Klik hieronder voor een GRATIS video en e-book van de Complete Online Cursus Digitale Fotografie!

6 tips om de perfecte sluitertijd te kiezen!

1) Begrijpen hoe sluitertijd betrekking heeft op belichting

Het grootste en meest voor de hand liggende ding dat de sluitertijd doet, is om je foto’s helderder of donkerder te maken.

Sluitertijd beïnvloedt de belichting. Het verandert fysiek de hoeveelheid licht die je vastlegt.

Je kunt dit zien als naar buiten gaan in een regenbui. Als je maar een paar seconden weg hoeft te rennen, komt alles goed, maar als je een paar minuten weg bent, zul je doorweekt zijn.

Dat is niet veel anders dan wat er gebeurt in de fotografie. Een lange sluitertijd waarbij je sensor voor een lange tijd aan het licht wordt blootgesteld betekent dat je foto helderder wordt. Een korte sluitertijd betekent dat je veel minder licht vastlegt, omdat je sensor niet lang wordt blootgesteld.

Dit zou logisch moeten zijn. De helderheid van een foto is afhankelijk van hoe lang je camerasensor de wereld ziet. Hier is een snel voorbeeld:

6 tips om de perfecte sluitertijd te kiezen

2) Onthoud de definitie van sluitertijd. 

Waarom noemen we het sluitertijd?

Het is echt eenvoudig. Een fysiek “sluitergordijn” bevindt zich voor je camerasensor en blokkeert het pad van het licht. Wanneer je een foto maakt, beweegt het sluitergordijn uit de weg en laat het licht je camerasensor raken.

Hoe lang raakt het licht je camerasensor? Dat is de sluitertijd.

Dus de technische definitie van sluitertijd is: De tijdsduur dat je camerasensor (of film) aan licht wordt blootgesteld.

3) Vind je bereik van beschikbare sluitertijden

Elke camera heeft een reeks sluitertijden die je kunt instellen. Je camera kan bijvoorbeeld opnamen van 1/4000 seconde tot 30 seconden vastleggen.

Om dit in te stellen, moet je naar de handmatige modus of sluitertijd voorkeuze stand (op de meeste camera’s aangeduid als “S” of “Tv”).

Als je een helderdere foto wilt, gebruik je een langere sluitertijd. Het hoeft ook niet helemaal tot 30 seconden te duren. Zelfs iets van 1/100 seconde of 1/25 seconde werkt meestal goed en geeft je een helder genoeg foto.

Hier zijn enkele veel voorkomende camera’s op de markt en het bereik van sluitertijden die ze toestaan:

  • Nikon D850: 1/8000 seconde tot 30 seconden
  • Canon 5D Mark IV: 1/8000 tot 30 seconden
  • Sony A7R III: 1/8000 tot 30 seconden
  • Nikon D3400: 1/4000 tot 30 seconden
  • Canon Rebel T6: 1/4000 tot 30 seconden
  • Sony A6000: 1/4000 tot 30 seconden

Die reeksen zijn behoorlijk typerend. En om eerlijk te zijn, zal je zelden meer willen of nodig hebben. Zelfs camera’s met 1/4000 tot 30 seconden zijn genoeg voor de meeste doeleinden.

4) Sluit geen belichtingstijden uit.

Waarom kunnen camera’s zoveel verschillende sluitertijden gebruiken, van 1/8000 tot 30 seconden? Het eenvoudige antwoord is dat sommige scènes helderder zijn dan andere.

Als je kampeert onder de volle maan, zal het behoorlijk donker zijn voor fotografie. Je zult niet veel licht hebben om mee te werken. In dat geval is een lange sluitertijd zoiets als 15 seconden of 30 seconden erg handig. Het kan zelfs nodig zijn als je een foto wilt die licht genoeg is.

lange sluitertijd

Andere gevallen zullen precies het tegenovergestelde zijn. Als je foto’s maakt op een heldere, zonnige dag, moet u sluitertijden gebruiken van meer dan 1/500 seconde of 1/1000 seconde. Dat is de enige manier om te voorkomen dat een “overbelichte” foto wordt vastgelegd.

korte sluitertijd

Het is duidelijk dat het regelen van de helderheid een belangrijke reden is om je sluitertijd te bekijken. Maar het is niet de enige reden. Je moet ook letten op bewegingsonscherpte. Als je een langere sluitertijd hebt en wilt een foto maken van iets wat beweegt zal je de scherpte verliezen.

5) Gebruik bewegingsvervaging verstandig.  

Deze tip zal niet als een verrassing komen.

Stel dat je een sluitertijd van 1/2500 seconde gebruikt. Je sluiter opent en sluit sneller dan een oogwenk. Wat gebeurt er dan als je foto’s neemt van een snel bewegend onderwerp? Het zal volledig bevroren lijken.

sluitertijd tips

Met een korte sluitertijd ziet je camerasensor de wereld niet lang genoeg om beweging waar te nemen. Zelfs zeer snelle onderwerpen, dingen zoals auto’s of vliegende vogels zullen bevroren lijken als je sluitertijd snel genoeg is.

Dit is de reden waarom veel sport- en natuurfotografen zich houden aan zulke korte sluitertijden: 1/500 seconde, 1/1000 seconde, 1/2000 seconde enzovoort. Als je onderwerp snel beweegt, is dit de enige manier om een ​​scherpe foto te maken.

Iedereen die scherpe foto’s wil zonder bewegingsonscherpte, zou zich moeten bekommeren om de sluitertijd. Als hobby natuurfotograaf denk ik er constant aan. Op winderige dagen, waar gras en bladeren rond waaien, is het niet altijd eenvoudig om de juiste sluitertijd te vinden om een ​​scherpe foto te maken.

Een laatste punt: als je fotografeert in donkere omstandigheden, waar je een lange sluitertijd nodig hebt om felle foto’s te maken, gebruik dan een statief. Met een goed statief maakt camerabewegingen helemaal niets uit, omdat je camera volledig stil is.

Dat is wat ik altijd doe voor landschapsfotografie. Op deze manier kan ik het hele sluitertijd bereik van mijn camera gebruiken van 1/8000 tot 30 seconden zonder me zorgen te hoeven maken over camerabewegingen.

Het is niet allemaal perfect. Als het onderwerp beweegt, wordt die beweging nog steeds weergegeven in een foto, ongeacht hoe stabiel je camera is.

Een statief garandeert dus niet altijd een scherp beeld. Maar als je er een gebruikt, weet je tenminste dat je geen extra waas aan de foto toevoegt. Het enige dat je hoeft te doen is een korte sluitertijd kiezen om elke beweging in de scène zelf te bevriezen.

sluitertijd landschapsfotografie

6) Vergeet de creatieve kant van fotografie niet.

Bewegingsonscherpte is niet altijd een slechte zaak. Soms is het geweldig.

Bekijk bijvoorbeeld de onderstaande foto. Hier heb ik een sluitertijd van 30 seconden gebruikt om oceaangolven te fotograferen.

sluitertijd traag

Het lijkt helemaal niet op de zee maar het lijkt op mist!!

Dat komt door de sluitersnelheid, die zo lang was (30 seconden) dat een golf de tijd had om tijdens de belichting in en uit te spoelen. Het resultaat? Iets tussen lucht en water: Mist.

Bewegingsonscherpte is een geweldig artistiek hulpmiddel. En het is niet alleen de zee. Alles wat beweegt watervallen, wolken, bladeren kan goed werken met een lange sluitertijd. Het resultaat? Een zachte, vervaagde kwaliteit.

Je kan ook bewegingsonscherpte gebruiken om met je onderwerp te schuiven, waardoor strepen door de achtergrond gaan. Dit kan een goede manier zijn om te suggereren dat je onderwerp beweegt, terwijl je het nog steeds zo scherp mogelijk vastlegt. Een goede sluitertijd voor dit soort dingen is meestal ongeveer 1/15 seconde, tenzij je te maken hebt met extreme bewegingen (zoals autoraces). Als je dit effect wilt gebruiken, is het echter de moeite waard om een ​​paar verschillende sluitertijden uit te proberen.

lange sluitertijd

Tot slot!!

Leer het samen met dingen zoals diafragma, ISO en scherpstellen en wanneer je dat doet, zal je de belangrijkste technische onderdelen van fotografie onder de knie hebben. Hopelijk hebben de tips in dit artikel je geholpen de sluitertijd te begrijpen en de beste te kiezen voor je foto’s.

Ten minste in het begin is er ook geen schaamte om je camera de sluitertijd voor jou te laten kiezen. Veel beginners starten in de volledig handmatige modus omdat ‘dat is wat de profs gebruiken’ en dan snel in slechte gewoonten vervallen. Wanneer je de sluitertijd leert, doe de dingen dan langzaam en doelbewust in plaats van met je hoofd in het diepe te duiken.

Gelukkig ken je nu de basis. Het kan enige oefening kosten om alles te leren over de sluitertijd, maar het is niet moeilijk op de lange termijn. Ik hoop dat deze tips en suggesties je hebben geholpen om te weten hoe je de beste sluitertijd voor jou foto’s kunt kiezen.

Laat het me weten als je nog vragen hebt over hoe sluitertijd werkt! Ook kan je onderaan deze pagina je foto’s uploaden. 

Klik hieronder voor een GRATIS video en e-book van de Complete Online Cursus Digitale Fotografie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *