20 Sportfotografie Tips voor beginners!

20 Sportfotografie Tips voor beginners. Sportfotografie van je kinderen, vrienden of teamgenoten is een geweldige manier om herinneringen op te nemen terwijl je plezier hebt. Met een camera kun je midden in de opwinding van een sportevenement zitten en niet aan de zijlijn gaan zitten.

Dit artikel bevat verschillende tips over sportfotografie om de kwaliteit van je foto’s te verbeteren en je te helpen betere actiefoto’s te maken bij spellen en evenementen.

Klik hieronder voor een GRATIS video en e-book van de Complete Online Cursus Digitale Fotografie!

20 Sportfotografie Tips voor beginners.

1. Leer de regels van het spel.

Het is belangrijk om de regels te kennen van de sport die je van plan bent te fotograferen. Hoe beter je de regels kent, hoe beter je foto’s zullen zijn. Bekijk online bronnen die de regels van de sport uitleggen, de beste opnameposities, soorten afbeeldingen waarnaar moet worden gezocht en de te gebruiken apparatuur.

20 Sportfotografie Tips voor beginners

2. Leer je camera te gebruiken

Als je nieuw bent met fotografie, moet je even wat tijd besteden aan het leren kennen van je camera. Volledig opnamen maken in Auto geeft je weinig controle over de kwaliteit van je afbeeldingen. Neem de tijd om te oefenen met andere camera modi, met name de diafragma prioriteit en de handleiding.

3. Gebruik een korte sluitertijd

Als je een  actie wilt bevriezen moet de sluitertijd van je camera liggen tussen 1/500s en 1/2000s. Hoe sneller je onderwerp beweegt, hoe sneller je sluitertijd zou moeten zijn. Je kunt bijvoorbeeld wegkomen met een relatief lange sluitertijd met zwemmen, maar niet met voetbal.

20 Sportfotografie Tips voor beginners

4. Plan je posities

Over het algemeen wil je in een positie zijn waarin je onderwerp tegenover je staat. Tijdens een baanwedstrijd moet je tijdens een parcours bijvoorbeeld na een bocht fotograferen om de hardlopers te zien.

5. Gebruik een telezoomlens

Een instelniveau telezoomlens kost tegenwoordig ongeveer € 200. Iets als een 55-200mm f / 4-5.6 geeft je een hoop flexibiliteit met je opnamen terwijl je binnen een redelijk budget blijft. Als je wilt upgraden, bekijk dan een 70-200mm f / 2.8

6. Meer informatie over blootstelling

Begrijpen hoe sluitertijd, diafragma en ISO van invloed zijn op je afbeeldingen is van cruciaal belang om je fotografie verder te laten gaan dan snapshots. Voor sportfotografie heb je meestal een korte sluitertijd, een groot diafragma en een variabele ISO afhankelijk van de verlichting.

7. Respecteer te allen tijde de coaches, sporters en personeel.

Je aanwezigheid op het evenement is een voorrecht. Als iemand je zegt iets te doen, doe het dan. Als je het niet eens bent, laat het dan tot na het evenement voor een discussie. Wees niet een van die onaangename fotografen die iedereen een slechte naam geeft.

8. Let op wat er om je heen gebeurt

Voor je eigen veiligheid is het het beste om je hoofd op een draaibeweging te houden tijdens het evenement. Het controleren van je foto’s of kijken naar je telefoon is een goede manier om geraakt te worden door een bal of voor een speler om tegen je aan te botsen. Laat dat spul achter totdat het evenement voorbij is.

Sport fotografie tips

9. Gebruik de flitser van de camera NIET

De ingebouwde flitser van je camera en zelfs een flitser die is bevestigd aan de flitsschoen, is niet effectief bij het belichten van je onderwerpen. Bovendien leidt flits af naar de atleten en toeschouwers.

10. Gebruik een groothoeklens

Alleen omdat de meeste sportfoto’s zijn gemaakt met telelenzen betekent niet dat ze allemaal zo moeten zijn. Gebruik een groothoeklens om een ​​interessante draai te geven aan je afbeeldingen en je kijkers het gevoel te geven dat ze zich op de baan bevinden.

tips sport fotografie

11. Analyseer je afbeeldingen na het evenement

Wanneer ik een evenement fotografeer, maak ik ongeveer 1000 foto’s. Daarvan worden ongeveer 50 of minder verzonden naar de organisator van het evenement en slechts ongeveer 5 worden toegevoegd aan mijn portfolio. Het gaat erom, een paar van je beste foto’s te sparen en de rest weg te gooien. Probeer een patroon te vinden van succes en falen om te begrijpen waar je aan moet werken en wat al werkt.

12. Focus, gezicht, actie, uitrusting

Ervaren sportfotografen noemen dit vaak de formule voor een geweldige sportfoto. Laten we elk onderdeel van de formule bekijken:

  • Focus: je afbeelding is scherp in beeld, niet wazig.
  • Gezicht: je kunt de gezichtsuitdrukking van de sporter zien, vooral hun ogen.
  • Actie: een daad van sportiviteit of een emotionele gebeurtenis vindt plaats.
  • Uitrusting: De atleet houdt een apparaat, vooral de bal.

tips voor sportfotografie

13. Vertel een verhaal

Sportfoto’s kunnen worden gegroepeerd in twee emmers: sportraits (een enkele atleet die aan de sport deelneemt) en verhalen (een groep atleten die iets opmerkelijks doen). Zoek naar emotioneel beladen momenten, zoals een team dat hun overwinning viert of twee lopers nek-aan-nek wanneer ze de finish naderen.

14. Houd je rug tegen de zon

Je wilt dat je onderwerpen worden verlicht door de zon als ze je naderen. In fotografie is licht alles. Als het licht zich in een ongunstige positie bevindt, zoals achter het onderwerp, wordt je uitgedaagd om de juiste belichting te krijgen.

15. Gebruik continue autofocus

Door de continue autofocus blijft het onderwerp scherp als de afstand tot de camera verandert. Alle moderne DSLR’s en spiegelloze camera’s hebben dit vermogen.

16. Anticipeer op de actie

Je moet proactief zijn, niet reactief. Als je reageert op actie op het veld, dan heb je de opname al gemist. Leer het ritme van de sport en zoek naar tekenen van een aanstaande actie. De spieren van honkballer worden bijvoorbeeld samengetrokken wanneer ze zich voorbereiden op een worp.

tips voor sportfotografie

17. Weet wanneer je je uitrusting moet upgraden

Als je de basisprincipes van sportfotografie onder de knie hebt wil je misschien investeren in een snellere camera body of een langere lens om je foto’s naar een hoger niveau te tillen. Je zal weten dat het tijd is om te upgraden wanneer je gefrustreerd raakt door de beperkingen van je camera en niet door je eigen vermogen om de foto te maken.

18. Voer enige nabewerking uit

Een beetje bijsnijden en een paar verlichtingsaanpassingen kunnen wonderen doen aan je afbeeldingen.

19. Zoek naar actie buiten het veld

Fans, coaches, mascottes en voedselverkopers maken interessante onderwerpen die passen bij je alledaagse sportfoto’s. Laat je publiek zich ondergedompeld voelen in het evenement door de kleine details vast te leggen die te vaak worden genegeerd door fotografen.

hoe sport fotografie

20. Blijf oefenen

De beste manier om te verbeteren is door te oefenen. Blijf jezelf uitdagen om beter te zijn elke keer dat je je camera oppakt.

Tot slot

Sport fotograferen is zowel opwindend als uitdagend. Soms kan het ronduit frustrerend zijn, maar het is altijd de moeite waard. Naarmate je meer ervaring opdoet, zullen je vaardigheden verbeteren. Als je vastloopt of inspiratie nodig hebt, kun je je collega-fotografen op het veld of op internet om raad vragen.

Het belangrijkste is om plezier te hebben en momenten vast te leggen die belangrijk voor je zijn.

Ik hoop dat je wat hebt aan dit artikel, heb je al mooie foto’s gemaakt? Laat het hieronder in de reacties zien. 

 

Klik hieronder voor een GRATIS video en e-book van de Complete Online Cursus Digitale Fotografie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *