Dieren fotograferen tips

Dieren fotograferen tips! Van alle dingen die je kan fotograferen, vind ik dieren, vogels en insecten de meest leuke en het meest moeilijkste om te fotograferen. Ze doen nooit wat je wilt en zullen waarschijnlijk doen wat je het minst verwacht. De beste manier om dieren te fotograferen is in het wild, maar ik ben ook altijd in voor een reis naar de dierentuin.

Vroeger was het erg moeilijk om een fatsoenlijke foto te maken in de dierentuin omdat er altijd draadgaas of tralies voor de kooi zit. Tegenwoordig zijn dierentuinen aanzienlijk verbeterd en kunnen er bijna natuurlijk uitzien als je je camera zorgvuldig richt, vooral de Beekse bergen is een aanrader omdat ze daar nog vrij los rondlopen.

Handmatige focus dieren fotograferen

Bij dieren fotograferen heb je heel veel geduld nodig, ze doen niets gedurende lange tijd of ze zijn zo hyperactief dat je ze niet in de zoeker kunt houden. Wat je moet doen, is het dier een tijdje bestuderen en proberen zijn volgende beweging te voorspellen. Vogels zullen vaak een duidelijk vliegroute volgen, dus als je kunt uitzoeken wat het is, kun je gewoon wachten tot ze voorbij een bepaald punt vliegen.

Ik schakel meestal over naar handmatig scherpstellen bij het fotograferen van vogels, omdat de automatische scherpstelling vaak kan leiden tot een focus op de lege lucht. Lees hier meer over vogels fotograferen. 

Inzoomen lens.

Dieren, vooral in het wild, laten je niet heel dicht bij hen komen, dus een essentieel onderdeel van het fotograferen van dieren is een lange lens, bij voorkeur een zoomlens. Ik gebruik vaak een zoomlens van 75-300 mm. nog beter zou een 500mm-lens zijn, maar die kosten behoorlijk veel geld en je moet het echt op een statief gebruiken.

dieren fotograferenMacro fotografie insecten

Erg leuk om te doen!! Het grootste probleem bij het fotograferen van zoiets kleins is om alles in beeld te krijgen. Zoals je hieronder kunt zien, is niet alles in focus. De scherptediepte is erg oppervlakkig dus je moet het kleinste diafragma gebruiken. Stel de camera in op de sluitertijd voorkeuze en stel de sluitertijd in op de langzaamste snelheid waarbij geen cameratrilling optreedt (bij een 90 mm-lens is dit 1 / 100 sec). Dit zorgt ervoor dat de camera de kleinste diafragma opening kiest die mogelijk is voor de lichtomstandigheden.

Dieren fotograferen tips

Dingen op de voorgrond die niet scherp zijn, zien er  slecht uit, terwijl dingen op de achtergrond die niet scherp zijn acceptabel zijn. Het antwoord is, zoals altijd, om meer dan één opname te maken en het focuspunt te variëren. Een kans om de camera in te stellen op handmatige scherpstelling en de oude kunst van het scherpstellen van de camera zelf te proberen!

In de online video cursus digitale fotografie leer je alles over het fotograferen van dieren maar ook insecten. Ik vind het een erg leuk onderdeel en ga graag naar de dierentuin of het bos in.

Reisfotografie.

Als je op reis gaat kan je heel veel nieuwe dieren fotograferen en dat gewoon in het wild. Het is wel heel moeilijk maar ontzettend leuk om te doen. Ook nieuwe andere insecten of hagedissen kan je in het wild fotograferen. Reisfotografie is voor mij het hoogte punt van het jaar om te fotograferen. Nieuwe gebouwen, nieuwe mensen, nieuw klimaat en veel meer nieuwe uitdagingen. Ik heb hier een artikel over geschreven. Lees deze hier.

Wil je reageren op dit artikel “dieren fotograferen” dan kan dat hieronder. Lees ook andere blog berichten.