Wat is sluitertijd en diafragma?

Wat is sluitertijd en diafragma? Een van de drie basis begrippen van fotografie is de sluitertijd, de andere twee zijn diafragma en ISO. De sluitertijd is verantwoordelijk voor twee dingen: de helderheid van je foto wijzigen en dramatische effecten creëren door een vriesactie of bewegingsonscherpte.

In dit hoofdstuk zal ik alles uitleggen wat je moet weten over sluitertijd, in eenvoudige taal.

Wat is sluitertijd en diafragma?

Wat is een camera sluiter?

De sluitersnelheid is te wijten aan iets dat bekend staat als de sluiter van je camera. Wat simpel gezegd een gordijn voor de camerasensor is dat gesloten blijft totdat de camera flitst. Wanneer de camera flitst wordt de sluiter geopend en wordt de camerasensor volledig blootgesteld aan het licht dat door je lens gaat. Nadat de sensor klaar is met het verzamelen van het licht, sluit de sluiter onmiddellijk, waardoor het licht de sensor raakt. De knop waarmee de camera wordt geactiveerd, wordt ook “sluiter” of “sluiterknop” genoemd, omdat hiermee de sluiter wordt geopend en gesloten.

Wat is de sluitertijd?

De sluitertijd is de tijdsduur dat de sluiter van de camera open is, waardoor er licht op de camerasensor komt. In wezen is het hoe lang je camera een foto neemt. Dit heeft enkele belangrijke effecten in de manier waarop je foto’s  worden weergegeven.

hoe sluitertijd instellen
Op deze foto kan je goed zien hoe het licht binnen komt en via de spiegels aankomt bij je zoeker

Lange sluitertijd

Wanneer je een lange sluitertijd gebruikt, zorg je ervoor dat je sensor voor een lange periode wordt blootgesteld. Het eerste grote effect van de sluitertijd is bewegingsonscherpte. Als je sluitertijd lang is, zullen bewegende onderwerpen op je foto vervagen langs de bewegingsrichting.

Dit effect wordt vaak gebruikt in advertenties van auto’s en motorfietsen, waar een gevoel van snelheid en beweging wordt gecommuniceerd naar de kijker door opzettelijk de bewegende wielen te vervagen.

lange sluitertijd
Lange sluitertijd

Landschapsfotografen kunnen opzettelijk lange sluitertijden gebruiken om een ​​gevoel van beweging te creëren op rivieren en watervallen, terwijl alles wat niet beweegt volledig scherp blijft. Zoals de foto hieronder.

wat is sluitertijd
Lange sluitertijd

Korte sluitertijd

Aan de andere kant kan de sluitertijd ook worden gebruikt om precies het tegenovergestelde te doen, zoals bevriezen. Als je een bijzonder korte sluitertijd gebruikt, kan je een beweging bevriezen, zelfs van snel bewegende objecten, zoals rondvliegende vogels, of voorbijrijdende auto’s. Als je een korte sluitertijd gebruikt terwijl je foto’s van een water maakt, hangt elke druppel volledig scherp in de lucht, wat misschien niet eens zichtbaar is voor onze eigen ogen.

korte sluitertijd
korte sluitertijd

Hoe wordt sluitertijd gemeten

Sluitertijden worden meestal gemeten in fracties van een seconde, wanneer ze onder een seconde zijn, bijvoorbeeld 1/4 betekent dat een kwart seconde, terwijl 1/250 één tweehonderdvijftigste van een seconde (of vier milliseconden) betekent.

De meeste moderne DSLR’s en spiegelreflex camera’s kunnen sluitertijden tot 1 / 4000ste van een seconde aan, terwijl sommige veel sneller met een snelheid van 1/8000ste van een seconde en sneller kunnen. Aan de andere kant is de langst beschikbare sluitertijd op de meeste DSLR’s of speigelreflex camera’s meestal 30 seconden.

Sluitertijd en belichting

Een andere belangrijk effect van de sluitertijd is de belichting, die betrekking heeft op de helderheid van een afbeelding. Als je een lange sluitertijd gebruikt, verzamelt je camerasensor veel licht en zal de resulterende foto behoorlijk helder zijn. Door een korte sluitertijd te gebruiken, wordt je camerasensor alleen blootgesteld aan een kleine hoeveelheid licht, wat resulteert in een donkerdere foto.

De sluitertijd is echter niet de enige optie die de helderheid van een afbeelding beïnvloedt. Er zijn ook diafragma en ISO. Je hebt dus enige flexibiliteit wanneer je een sluitertijd kiest, maar je moet je andere instellingen ook zorgvuldig kiezen.

Sluitertijd kan een essentieel hulpmiddel zijn om een ​​foto met de juiste helderheid te maken. Op een zonnige dag moet je mogelijk een korte sluitertijd gebruiken, zodat je foto niet overbelicht wordt. Of, als het donker is, kan een lange sluitertijd nodig zijn om een ​​te donkere foto te voorkomen (hiervoor kan je ook beter een statief gebruiken vanwege bewegingsonscherpte). Voor veel mensen is dit de belangrijkste reden om de sluitertijd aan te passen: om ervoor te zorgen dat je foto’s de juiste helderheid hebben.

De sluitertijd instellen

De meeste camera’s werken standaard automatisch met sluitertijden. Wanneer de camera is ingesteld op de modus “Auto”, wordt de sluitertijd door de camera geselecteerd zonder jou invoer. Je kunt de sluitertijd echter nog steeds handmatig instellen als dat nodig is: Bekijk hieronder video.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden wat sluitertijd nu is en wanneer je deze het beste kan gebruiken. Lees hier ook wat diafragma is.

Heb je nog vragen of een opmerking dan kan je hieronder reageren.