Hoe je ’s nachts betere foto’s kunt maken?

Hoe je ’s nachts betere foto’s kunt maken? Het maken van technisch uitstekende beelden in de nacht kan een uitdaging zijn, vooral voor beginnende fotografen die kunnen vertrouwen op automatische camera-instellingen om de foto te maken. Overdag is er meestal een overvloed aan licht waardoor je gemakkelijk een scherpe, goed belichte foto kunt maken. ‘S Nachts moet de fotograaf zijn denkwijze aanpassen aan een nieuwe reeks uitdagingen door de afwezigheid van licht.

Dit artikel biedt enkele snelle tips en trucs om je te helpen het meeste uit je nachtelijke fotografie te halen.

Hoe je 's nachts betere foto's kunt maken

Gebruik altijd een statief

Nachtelijke fotografie zonder een statief is vrijwel hopeloos. Zelfs met een snelle lens en een hoogwaardige beeldsensor zal je waarschijnlijk moeite hebben om mooie resultaten te bereiken. Een statief is noodzakelijk omdat je bijna onbepaald je sluitertijd kunt verlengen. Dankzij een lange belichtingstijd kan je camera voldoende licht vastleggen om ’s nachts een scène goed te belichten. Neem bij twijfel een statief mee. Gelukkig hebben moderne statieven de neiging licht te zijn en veel worden geleverd met een draagtas.

Nacht fotografie blauw uur

Maak foto’s tijdens het blauwe uur

Het blauw uur is de tijd tussen zonsondergang en volledige duisternis, die ongeveer 45 minuten duurt. Gedurende deze tijd verandert het licht snel van daglicht naar donker en is het perfect voor het vastleggen van fonkelende stadslichten en de na gloed van de zonsondergang.  Het blauwe uur biedt een compromis dat de fotograaf in staat stelt om de gloed van kunstlicht te vangen terwijl het voldoende natuurlijk licht behoudt om al het andere te zien.

Maak opnames in de handmatige modus

Moderne digitale camera’s zitten boordevol technologie om fotografen te helpen bij het maken van de best mogelijke beelden met de minste inspanning. Digitale lichtmeters zijn echter ontworpen om de juiste belichting te berekenen onder wat men “normale” bliksemomstandigheden zou kunnen noemen, zoals zonlicht en felle kunstlichtlampen. Lichtmeters werken niet altijd zoals we zouden hopen als de zon ondergaat. Daarom is het vaak nodig om je belichtingsinstellingen handmatig aan te passen.

Stel handmatig de witbalans in

Net zoals de lichtmeter van je camera ’s nachts verward kan raken, net als de kleurmeter. Als je afbeelding bijvoorbeeld een bijzonder heldere kunstmatige lichtbron bevat, kan je camera de witbalans ervan aanpassen in overeenstemming met die lichtbron. Maar de betreffende lichtbron is misschien niet de enige, die leidt tot een rare kleur zweem in je afbeelding. De oplossing is om je witbalans handmatig in te stellen. Op Nikon-camera’s gebruik ik ’s nachts gewoonlijk een bewolkte witte balans, hoewel dit enigszins van het toneel afhangt en mogelijk moet worden aangepast in de postproductie.

Gebruik handmatige focus

Of je nu een spiegelreflexcamera of een spiegelloze camera gebruikt, het maakt echt niet uit als je in het donker wilt scherpstellen. Zowel fasedetectie als contrastdetectie autofocussystemen vertrouwen op licht dat door een lens komt om een ​​nauwkeurige focus te vinden. Tijdens de nacht is er niet veel licht voor een autofocussysteem om mee te werken, vooral als je een langzame lens gebruikt (een lens met een klein maximaal diafragma). Daarom kun je het beste je lens handmatig scherpstellen.

nacht fotografie

Tot slot

Nachtfotografie kan een flinke uitdaging zijn, maar deze uitdagingen worden gemakkelijker als je de beperkingen van de automatische modus van uje camera begrijpt. Fotografie bij weinig licht is meestal een handmatig proces. Een fotograaf zou meer tijd moeten besteden dan normaal om zijn statief in te stellen en testopnamen te maken om de juiste belichting, witbalans en focus te vinden. Succes!

Laat je nachtelijke foto’s zien:

Onderaan deze pagina kan je reageren op dit artikel, je kan ook je foto’s uploaden en het iedereen laten zien.

Lees ook mijn andere blog berichten