Hoe fotografeer je vliegende vogels?

Hoe fotografeer je vliegende vogels? Vogelfotografie, met name fotografie van wilde vogels kan een behoorlijke uitdaging zijn. Er zijn veel artikelen op internet die je alles van “vogelfotografie tips” tot “de kunst van vogelfotografie” uitleggen, maar zelf vond ik dat veel van die artikelen niet gedetailleerd genoeg zijn en niet veel informatie bevatten voor een beginnende fotograaf.

Camera uitrusting

Helaas is je camera uitrusting een zeer belangrijk onderdeel voor de fotografie van wilde vogels. Tenzij je dichtbij staat en eenden en ganzen fotografeert die niet bang zijn voor mensen, bereid je dan voor om te investeren in een solide camera en een of meerdere lange lenzen.

Dus, welke camera is goed voor snelle actie fotografie? Ik zou een camera aanbevelen die een sluitertijd van minstens 1/2000 seconde kan verwerken met 6 tot 9 fps (frames per seconde) en een camera die voldoende ruimte heeft om ontzettend veel foto’s te bewaren, daarnaast een goed autofocussysteem voor snelle focus. Elke moderne digitale camera (of DSLR) zou in staat moeten zijn om op 1/2000 van een seconde en sneller te fotograferen. Snelle frames per seconde en een goede autofocus betekenen professionele camera’s zoals de Nikon D500 of Canon 7D Mark II die het meest geschikt zijn voor snelle actie en fotografie van dieren in het wild. Maar als je al een DSLR op instapniveau hebt, betekent dit niet dat je geen vogels kan fotograferen.  Het betekent alleen dat je een goede foto kunt missen omdat je camera dan niet snel genoeg is. Het belangrijkste is gewoon de snelheid van het scherpstellen van zowel de camera als de lenzen is veel belangrijker dan frames per seconde.

Nikon D500
Nikon D500 met AF-S 200-500mm f/5.6E VR ED objectief

Welke lenzen zijn goed voor vogelfotografie?

Het is moeilijk om deze vraag te beantwoorden, omdat het allemaal afhangt van hoeveel geld je bereid bent te besteden. De beste vogelfotografen ter wereld zullen je vertellen dat ze niet kunnen leven zonder hun 200-400mm, 400mm, 500mm, 600mm of 800mm lenzen, bij voorkeur met optische stabilisatie. De Nikon 500 mm f / 4E FL VR staat momenteel te koop voor € 11.999,- euro, terwijl de 600 mm f / 4E FL VR ongeveer € 13.999,- euro kost, de 800 mm kost net zoveel als een nieuwe auto! Dat is natuurlijk erg prijzig en alleen professionals die geld verdienen door hun afbeeldingen en mensen met een dikke portemonnee kunnen die lenzen kopen. Als je daar een van bent, zou de beste combinatie voor fotografie van vogels iets zijn als de Nikon D5 of D500 + een van de bovengenoemde lenzen, die je de beste prestaties en bereik geven. Daarnaast moet je een goed statief + accessoires hebben (batterijen, geheugenkaarten, enz.). Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om één van de bovenstaande lenzen te huren als je een dagje het bos in duikt.

Aan de kant bij Canon zullen de keuzes vergelijkbaar en net zo veel zijn als die van Nikon, met veel geweldige opties. Naast het 400 mm tot 800 mm super tele exotische glas, zijn er nog andere fantastische budgetopties, zoals de Canon 300 mm f / 4L IS + 1.4x TC, of ​​de Canon 400mm f / 5.6L

vogels fotograferen

Hoe zit het met statieven?

Als je een zware 500 mm of 600 mm lens gebruikt, is een goed statiefsysteem (een statief en een statief kop) een must, simpelweg omdat het in de hand houden van deze lenzen niet praktisch is en erg zwaar kan zijn. Als je niet weet waar je moet beginnen als het gaat om statieven, bekijk dan deze website over het kiezen van de juiste statief. In het ideale geval wil je stevige carbonvezelpoten die veel gewicht kunnen dragen en een cardanische kop.

Camera instellingen

Het behoud van snelle sluitertijden, met name voor vliegende vogels en kleine vogels die heel snel bewegen, is uiterst belangrijk. In sommige gevallen fotograferen met iets langzamere sluitertijden om de vleugels van de vogel enigszins te vervagen, om een ​​gevoel van snelle beweging te creëren. Maar in alle andere gevallen wilt u de actie bevriezen. Om dit te bereiken, stel ik mijn sluitertijd meestal in op iets tussen 1/1000 en 1/1600.

De cameramodus die ik het meest gebruik voor fotografie voor vogels, is “Diafragma prioriteit“. Veel camera’s worden tegenwoordig geleverd met de Auto ISO-functie die camera ISO automatisch aanpast op basis van lichtomstandigheden. Je kunt je minimale sluitertijd instellen, die kan worden ingesteld op een hoog aantal voor vogelfotografie en maximale ISO-waarde om de details te behouden. Deze functie is erg handig, de Auto-ISO aan, maximale ISO tot zoiets als 1600, en een minimale sluitertijd tot 1/1000 van een seconde.

Wanneer ik fotografeer in de diafragma prioriteit modus, stel ik de minimale sluitertijd voor automatisch ISO in op 1/1000 en maak ik opnames wijd open, d.w.z. maximale diafragma. Het leuke aan fotograferen in de diafragma prioriteit modus is dat als er te veel licht is, mijn sluitertijd toeneemt tot een groter aantal en als de lichtomstandigheden verslechteren verhoogt de camera ISO functie automatisch de ISO en probeert de sluiter snelheid te houden bij alles waar ik het op heb ingesteld. Als de hoogste ISO waarde al is bereikt en er nog steeds niet genoeg licht is, wordt de sluitertijd vanzelfsprekend korter, terwijl de foto’s toch helder genoeg blijft.

vogels fotograferen

Een andere reden voor het gebruik van de diafragma prioriteit modus heeft te maken met volledige controle over de scherptediepte. Als ik bijvoorbeeld heel open op f/4 schiet en dicht bij een vogel sta, is mijn scherptediepte erg oppervlakkig en als ik me concentreer op het oog van de vogel, kan ik zijn rug of staart misschien niet volledig gedetailleerd fotograferen. Door het diafragma van de lens naar iets als f/8 te zetten kan ik meer van de vogel vastleggen zonder dat er delen vervagen.

Persoonlijk vind ik sluiterprioriteit niet nuttig voor fotografie van vogels omdat ik niet wil dat mijn camera het diafragma voor mij instelt. Nu camera’s zijn uitgerust met de Auto ISO functie kan je zowel je diafragma als je sluitertijd instellen op bepaalde waarden in de handmatige modus en je camera de helderheid van beelden laten regelen door de automatische ISO.

Vogels zoeken

Nu ik je alles heb uitgelegd over materialen en camera’s is het nu tijd om vogels te zoeken die je wilt gaan fotograferen. Mijn advies is om te beginnen met de meest voorkomende vogels zoals vinken, mussen en roodborstjes. Deze vogels zijn vaak aan mensen gewend en vinden het niet erg om samen te zijn. Probeer een aantal vaardigheden en technieken  door ze te fotograferen op bankjes, als ze eten of als ze vliegen. De beste tijd voor fotografie van vogels is ’s ochtends vroeg of laat in de middag. Vroege ochtenden zijn meestal het beste omdat vogels actief op zoek zijn naar eten voor zichzelf en hun nakomelingen. Dus ga lekker op pad en probeer enkele lokale vogels te fotograferen en ontdek wat je allemaal kan met je camera. Controleer je afbeeldingen pas thuis en bekijk wat je niet bevalt aan je foto’s. Of je nu een scherpheid probleem of focusprobleem hebt, de beste manier om je fotografie voor vogels te verbeteren, is door meer te oefenen!

Als je eenmaal klaar bent met oefenen kan je gaan voor een echte foto shoot. Enkele van de beste kansen voor vogelfotografie kunnen heel dicht bij je zijn. Begin met alleen maar Googlen voor beste vogel plekken in je dorp, stad of provincie.  Als ik bijvoorbeeld Google voor “beste vogelplekken in Roosendaal” , komen er veel verschillende links naar goede vogellocaties, waarvan sommige slechts enkele kilometers verwijderd zijn van waar ik woon. Veel van de links bevatten ook gedetailleerde informatie over verschillende vogelsoorten. Wat moeilijk is, is het vinden van zeldzame en exotische vogels en het fotograferen ervan, vooral als ze erg verlegen zijn.

Als je moeite hebt met het zoeken van vogels of als je vogels van dichtbij wilt fotograferen, kan je nog altijd naar je plaatselijke dierentuin of vogelreservaat.

Wat doe je als de vogel die je probeert te benaderen bang wordt en weg vliegt? Er zijn veel verschillende technieken om wilde vogels te benaderen en ik zal doornemen wat goed werkt. Vrijwel alle vogels hebben een fantastisch zicht, dus het is zeer waarschijnlijk dat de vogel je als eerste ziet. Alle vogels hebben ook hun eigen comfortzone en als je dichterbij probeert te komen, voelen ze zich bedreigd en vliegen weg. Verschillende vogels hebben verschillende tolerantieniveaus voor menselijke interactie.

Sommige vogels zullen mensen aardig dichtbij laten komen, vooral als ze eraan gewend zijn, die vogels zijn het gemakkelijkst te fotograferen. En dan zijn er vogels die extreem verlegen zijn, die mensen niet in de buurt laten komen. Die vogels zijn buitengewoon moeilijk te fotograferen en je zult het gedrag moeten leren begrijpen om dichterbij te komen.

De sleutel tot succesvolle vogelfotografie is om de vogel zich veilig en natuurlijk te laten voelen. Sommige bekwame vogelaars kunnen vogels van dichtbij benaderen, soms ver buiten hun comfortzones. Hoe doen ze dat? De meesten van hen zullen antwoorden dat het allemaal om geduld gaat. Vogels voelen zich bedreigd als je ze te snel nadert. Ze voelen zich ook bedreigd als je er rechtstreeks naar kijkt, zoals elk ander roofdier dat zou doen.

Hier is mijn techniek om vogels te benaderen:

  1. Draag geen kleding met felle kleuren en probeer zoveel mogelijk in de omgeving op te gaan.
  2. Verander je loopsnelheid niet meteen vertraag  langzaam, zodat de vogel geen plotselinge veranderingen in je gedrag detecteert.
  3. Maak GEEN plotselinge bewegingen. Als je je camera moet opklappen en een foto wilt maken, doe dit dan heel langzaam.
  4. Schakel je mobiele telefoon uit of zet hem in de stille modus.
  5. Zodra je een vogel ziet, loop NIET recht naar de vogel toe, maar loop liever langzaam in zigzag.
  6. Probeer niet te lopen als de vogel naar je kijkt. De beste tijd om de vogel te benaderen is wanneer de vogel wegkijkt of bezig is.
  7. Kijk of de vogel al bang is.
  8. Staar NIET naar de vogel tijdens het benaderen.
  9. De sluiter van je camera zal waarschijnlijk de vogel die je benadert afschrikken. Daarom raad ik je aan om de vogel al te fotograferen terwijl de vogel van afstand benadert.

Tot zo ver het artikel “Hoe fotografeer je vliegende vogels“ik hoop dat je het leuk vond om te lezen. Ik ben zelf ook een beginnende fotograaf maar ik leer elke dag weer bij. Om dit artikel te schrijven heb ik een hoop research moeten doen op verschillende andere website’s. Ook erg handig wat de online cursus van digitalefotografie.nu. Lees hier meer over deze prima cursus.

Bedankt voor het lezen.

Heb je vragen over dit artikel of heb je zelf een goede tip, hieronder kan je reageren!!